Min vurdering av nettbutikken UFF Second Hand

Hei i dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken Uff Second Hand etter 10 vurderingskriterier for nettbutikker utviklet av Even Ødegård i INEVO. For hver vurdering vil jeg gi et terningkast fra 1- 6, hvor 1 er dårlig og 6 er bra. Jeg vil presisere at denne vurderingen ikke er noe fasit, men min personlige mening om nettsiden.

UFF Second Hand

Uff Second Hand er en kjede som fronter bærekraftig mote, hvor de har to vintagebutikker i Oslo. De er plassert ved Prinsens gate og Thorvald Meyers gate. Her selges det brukttøy i ulike tidsepoker. Alt fra moderne klær til vintageklær. I tillegg har de også en pop-up butikk i Hegdehaugsveien 24. Fra disse butikkene går alt overskuddet direkte til bistandsprosjekter. De har også en nettbutikk hvor klær og tilbehør kan kjøpes.

Førsteinntrykk

Mitt førsteinntrykk av nettsiden er at layouten er stilren, men enkle fonter og hvor bildet på hjemmesiden tar mye fokus. Jeg ser at logoen er senteret øverst midt på siden og er godt synlig. Dette er noe utradisjonelt valg av plassering, når det ellers er vanlig å plassere den øverst til venstre. Videre blir jeg møtt med en rullemeny og tre kategorier til venstre, hvor bokstavene er plassert loddrett. Dette virker noe rotete synes jeg, på den måten at det ikke er så lett å lese hva det står.  Det er også info om frakt og retur, kontaktinformasjon, kjøpsbetingelser og mer nederst på siden og i menyvalget. I tillegg reklameres det godt at det er salg på enkelte varer på hjemmesiden. Jeg synes det er noe vanskelig å navigere seg i menyen, og enkelte knapper responderer litt sakte.

Terningkast: 4

Synlighet

Når jeg søker på «UFF Second Hand» på Google får jeg opp et kart som viser hvor butikkene er plassert i Oslo. I tillegg får jeg opp resultater på at de er å finne på Facebook, Proff, Gulesider og mer. Den første butikken som kommer opp under kartet er UFF Second Hand Løkka med adresse, telefonnummer og åpningstider.

Og under dette kommer UFF Vintage- UFF Norge i organisk treff og tar deg videre til nettbutikken. Så her er UFF Second Hand nettbutikken ganske så synlig i googlesøk.

Terningkast: 6

Brukervennlighet

I menyvalget kommer kategoriene Hjem, Nettbutikken, Om uff, Hjelp og kontakt og Blogg. Videre kommer kategoriene Dame, Herre, Accessories og Sport opp under valget Nettbutikken. Det er oversiktlig lagt opp, og det er lett å finne fram til det man søker. Klærne er kategoriserer etter produkttype med bilde til. Dette er en inspirerende side, hvor jeg får lyst til å klikke meg videre.  I tillegg er det et veldig godt filtervalg øverst til venstre for å velge hvilke produkttype, farge og størrelse man skulle ønske.

Når man ruller seg ned på siden ser man en velkomsttekst som forklarer hva de tilbyr og hvor deres butikker er plassert. Dette synes jeg er veldig positivt, for det gjør det lett for den aktuelle kunden å bli kjent med siden raskt. I tillegg er det også her en meny for hva de tilbyr innen klær, og hvor helt nederst er det bilder av ulike type plagg som oppfordrer kunden til å begynne å handle. Bildene på nettsiden er klare og enkle. Enkelte bilde av modeller er klarere og i bedre kvalitet, enn bilde av klær og tilbehør.

Søkemotoren på siden er noe varierende. Jeg skrev inn jakker, og det finnes ingen rette funksjon til jakke, så da få man opp meldingen at ingen produkt matcher etter dette navnet. Når jeg skriver inn jakke, får jeg kun opp en jakke. Her tenker jeg at forbedringspotensialet er tilstede, hvor det kan legges inn en rette funksjon for skrivefeil. Når jeg går inn på nettsiden på mobilen, er menyen til venstre i vannrett stilling. For min del virker det som om at nettsiden er bedre tilpasset for mobilformat. Jeg gikk også inn på Google Search Console sin side hvor man tester mobilvennlighet, og her fikk jeg opp at deres nettside er godt tilpasset mobil.

Terningkast: 4

Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen på den nettsiden virker enkel og oversiktlig. Når man legger til et produkt, vil man se at det står 1 i handleposesymbolet øverst til høyre. Det kunne vært mer brukervennlig å la det komme opp et vindu hvor det blir vist at du har valgt produktet. I tillegg kommer denne beskjeden opp. View Cart « 80s Pastel Blouse has been added to your cart. Please checkout within 20 Minutes or this item will be removed from your cart. There is 1 expiring sooner.” Denne beskjeden gjør kunden bevisst på at produktet er begrenset og reservasjonen av produktet er tidsbestemt.

De detaljene som kommer opp når du skal til å betale, er utfylling av personlig informasjon med navn, adresse, område, telefonnummer og epost. Når det kommer til de betalingsløsningene som er tilgjengelige er dette markert med logoene for American express, Mastercard, Visa og Vipps. Dette gjør det mer attraktivt for den aktuelle kunden å velge det som passer best.  Det informeres i tillegg at hvis man ønsker, kan man gi en donasjon til UFF Norge eller legge inn en rabattkode. Det står også at frakten kommer på 60 kr med Bing og hvor varen forventes om 3-7 dager.

Nederst på siden er det i tillegg info om Order Tracking, Kjøpsbetingelser og Frakt og retur og Størrelse og tilstandsguide.

Terningkast: 5

Teknologi/Hastighet

Nettsiden deres responderer noe treig når man trykker med enkelte knapper, men det funker nokså greit. Jeg gjorde en test av nettsiden inne på WebPageTest Test Result, hvor jeg forstår det slik at det tar 4, 064 sekunder å laste opp siden. På dette området har de forbedringspotensialet, hvis det tar for lang tid å laste opp siden, kan dette føre til at den aktuelle besøkende ikke har tålmodighet til gjennomføre nedlastningen.

På Google sin PageSpeed Insights får UFF Second Hand 51/100 på hastighet. Her leverer også nettsiden lavt og bør fokuseres på raskere hastighet.

Terningkast: 3

Kundetilfredshet

På deres nettbutikk kan jeg ikke se at det er lagt opp til at tilbakemeldinger fra kunder kan bli synlige for andre. Inne på deres Facebooksiden er det ganske få medlemmer med tanke på at UFF Norge er en ganske så kjent virksomhet. På deres innlegg er det få likes og kommentarer, dette kan tyde på at det ikke er så mange som vet at UFF Norge tilbyr en egen Second Hand nettbutikk. På Instagram får deres bilder noe flere likes og kommentarer, dette tyder kanskje på at det er lettere å nå deres kundegruppe gjennom denne plattformen.  Jeg ser at på deres fysiske butikker er det mange google anmeldelser med stjerner og de aller fleste virker positive.  Det finnes ikke noe funksjon for å legge inn anmeldelser på nettbutikken, så dette tenker jeg kan være en god ting å implementere senere.

Terningkast: 3

Trygghet

Jeg gikk inn på trustpilot for å sjekke om nettbutikken er sertifisert som en butikk som har trygg e- handel. Det viser seg at de har det og leverer til Trygg- E handels krav til E – handlere.  

Nettbutikken fremstår som enkel med tilstrekkelig informasjon om opplysninger med kjente betalingsløsninger. Det er godt opplyst om frakt og retur både under menyvalgene Hjelp og kontakt og i tillegg nederst på siden. Det er et kontaktskjema du kan fylle ut om du som kunde har noen spørsmål når det gjelder levering eller spesifikasjoner på plagg. I tillegg er det oppført butikkene de har og deres telefonnummer.

Terningkast: 4

Kundekommunikasjon

UFF Second Hand er å finne på både Facebook og Instagram.  På deres Facebookside side kan jeg se at siden har 3965 likes og 4 058 følgere. Instagramkontoen for Oslo, har de 7822 følgere. Dette er flere enn på Facebook. Dette tyder på at deres målgruppe er mer aktive der. Her får også innleggene deres mer likes og kommentarer.  Det legges ut mange innlegg på begge plattformene og det er lett å se at det er her de kommuniserer med kundene sine om kunngjøringer og arrangementer.

Terningkast: 4

Priser, utmerkelser

På nettsiden under Hjelp og kontakt har de presisert priser og fraktkostnader. Hvor det beskrives at prisene inkluderinger mva. til gjeldene sats på 25% og at prisen er endelige. Det skrives også at frakt kommer i tillegg til fraktkostnadene.  Jeg kan ikke finne noen utmerkelser fra kunder når det kommer til pris derfor velger jeg å ikke sette noe terningkast på dette kriteriet.

Konsept og Strategi

På UFF Second Hand sin nettbutikk får jeg en viss formening om konseptet deres, men jeg tenker at deres visjon kunne blitt mer kommunisert her. På siden deres Om uff blir det skrevet at de er U – landshjelp fra Folk til Folk og litt historie om deres virksomhet. Jeg tenker at visjonen deres er «I dag er vårt hovedfokus å skape et bedre liv for verdens mange fattige- sammen med de fattige». Samtidig fortelles det at tøy som leveres inn av private er de som du får kjøpt i UFF sine butikker. Til slutt blir det nevnt at ved å handle hos UFF, er du med på å gjøre livet bedre for mennesker i utviklingsland og at de er miljøvennlige. Jeg tenker at denne informasjonen skulle vært bedre kommunisert på deres nettbutikk slik at aktuelle kunder blir mer inspirert til å handle. Til forskjell for andre second hand butikker er dette ikke like vanlig. Dette er en viktig merkevare å fokusere på.

Terningkast: 4

Konklusjon:

Terningkast: 4

Uff Second Hand har en enkel og seriøs nettside. De leveres greit på de fleste kriteriene, men jeg tenker at enkelte kriterier kan forbedres.

  1.  Forbedre menyvalget på deres versjon for pc.
  2.  Søkefunksjonen kan bli mer spesifikk, hvor det blir lettere for aktuelle kunder å finne det de er på jakt etter.
  3. Tilføre anmeldelser fra kunder på deres nettside

 Jeg synes nettsiden fungerer greit og vil derfor gi terningkast 4 på helheten.

Kilder:

Developers Google 2021. ” PageSpeed Insights”. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fnettbutikk.uffnorge.org%2F Hentet 19.04.2021

Google Search Consol 2021. ” Test for mobilvennlighet.” https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect&id=SnpKHyYvvPVrN8iXR8H-Vg. Hentet 17.04.2021

Trustpilot 2021. ” Trygg E- handel.” https://no.trustpilot.com/review/nettbutikk.uffnorge.org. Hentet 17.02.2021

Bilder:

https://uffnorge.org/uff-vintage/ og skjermbilder fra nettsiden

UFF Second Hand 2021. https://nettbutikk.uffnorge.org/. Hentet 19.04.2021

Ødegård, Even 2020. “Hvordan vurdere din nettbutikk.” https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/ Hentet 17.04.2021

Webpagetest 2021. https://www.webpagetest.org/result/210417_BiDcTW_bf8b17cf3370438dae78cb12f7d16dfa/ hentet 17.04.2021

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *