En How to artikkel for markedsføring på Instagram!

I dette innlegget tenker jeg å ta for hvordan man kan markedsføre seg på det sosiale mediet Instagram. Denne plattformen lar deg blant annet dele bilder, videoer, Stories, tekst og annonser. Som bedrift i dag er det viktig å være der sin målgruppe befinner seg. Livet på sosiale medier blir bare mer og mer utbredt og det er viktig at man holder seg aktuell på trender som oppstår. Instagram er en plattoform hvor man kan nå ut til mange innenfor din målgruppe på kort tid. De siste årene har denne kanalen bare blitt mer populær å markedsføre sine produkter og tjenester på. I denne artikkelen tenker jeg å skrive litt om statistikk til Instagram og komme med tips til hvordan bedrifter kan velge å markedsføre seg her.  

Statistikk:

I bildet nedenfor har jeg hentet inn tall fra Ipsos SoMe-tracker Q4’20 gjort for Instagram. Det ble målt 2 556 000 millioner brukere i kvartal 4 i 2020. Det er også en ganske jevn prosent mellom menn med 44% og 56% for kvinner, men det er allikevel flest kvinner som er daglig aktive. Videre får man en oversikt over hvilke aldergrupper som har profil på plattformen fordelt på kjønn og alder i befolkningen, hvor aldergruppen 18-29 år utgjør størst andel her og i tillegg bruker Instagram mest  aktivt daglig.  Til slutt får vi informasjon nederst at menn over 60 år er den aldersgruppen som er minst aktive blant de som har profil.

Kilde: Ipsos SoMe-tracker

Disse tallene fra Ipsos Some indikerer at det kan være lønnsomt å markedsføre seg på Instagram for målgruppen 18- 29 år, spesielt rettet mot kvinner. Så hvis du skal markedsføre din bedrift i Norge er det viktig å ha disse tallene i bakhodet. For å markedsføre deg på Instagram som bedrift må du lage en bedriftskonto. Med denne type profil inngår det mange fordeler som jeg nevner noe om nedenfor.

Tips til markedsføring:

I blogginnlegget til Margot Whitney kommer hun med 11 Instagram Marketing Tips for Brands in 2019 på bloggen WordStream. Disse tipsene kan hjelpe en bedrift med å bygge sin merkevare og få flere følgere. Jeg tenker å ta for meg disse tipsene og forklare noen eksempler til hvordan de kan tas i bruk inni mellom.

  1. Bygg ditt publikum rundt engasjerende Instagram emneknagger (hashtag).
  • Dette er en fin måte til at flere kan oppdage din bedrift. Denne metoden kan også utnyttes på tvers av andre digitale kanaler som Pinterest og Twitter.
  • Hashtags kan også være en nøkkelressurs for søkemotoroptimalisering, hvor disse kan forbedre din synlighet i søkeresultater.

2. En partner med en god sak kan være med å støtte din merkevare.

  • Her nevnes det at det å være partner med en bedrift med en god sak kan støtte din merkevare.
  • En fordel med Instagram er at de ikke har en grense for hvor mye du kan skrive sånn som Twitter har. Her gjelder det å holde teksten kort og vennlig som appellerer til det potensielle publikummet.

3. Relater til dine følgere samtidig som du relaterer til din merkevare.

  • Det gjelder å sette seg inn i situasjonen til dine kunder, med hvorfor er de på Instagram?  Kan dette være for å følge med på hva barna gjør, fordrive tid eller å se hva dine venner gjør. De potensielle kundene kan ha interesser som kan brukes for å markedsføre din merkevare. Dette kan for eksempel være at du finner ut av at dine kunder liker å surfe og du selger sommerkjoler. Da kan det være en ide å prøve å ta et bilde med et surfebrett i hånden for å få flere følgere.

4. Ikke overpost innlegg.

  • Det er en big insta- no-no å overposte, fordi dette kan gjøre at dine følgere kan gå lei. Hvis du skal publisere mange bilder på samme tid, er et tips å bruke Instagram album som lar deg lage en karusell i en lysbildeformat. Den beste måten å poste på Instagram i følge studiet CoSchedule er å legge ut innlegg  1-2 ganger om dagen og at den beste tiden er mellom kl 20- 21 og kl 2 på natta. Årsaken til dette kan være at det er i tidsrommene de fleste har tid.

5. Promoter din Instagram profil overalt!

  • Det gjelder å promotere profilen like mye som andre sosiale nettverk. Det er viktig å plassere Instagram ikonet på ulike digitale medier som på din hjemmeside. Dette kan være å knytte din profil til Facebook, LinkedIn, Twitter. I tillegg er det viktig å publisere ulike annonser rundt på dine kanaler, og sende påminnelser ved å oppfordre følgere til hashtage ditt merkenavn.

6. Finn det spesielle i din merkevare!

  • Hvis du har en merkevare som er vanskelig å markedsføre ved hjelp av bilder, hvor du eksempel selger en tjeneste eller uattraktivt produkt, kan du heller ta bilde av kontoret eller arbeidsmiljøet innad i bedriften. Dette er en fin måte å engasjere dine følgere på ved å vise hva som skjer innad i bedriften. I tillegg kan man motivere kollegaer hvor de kan utvikle unike hashtag og mer.

7. Bruk alle verktøyene som Instagram tilbyr.

  • Bli kjent med alle spesielle effekter og redigeringsverktøy. Instagram har en rekke ulike verktøy som kan hjelpe din bedrift, hvor man kan få større innsikt i hvordan profilen leverer. Her nevnes Instagram Analytics som måler alt fra innsikt, prestasjoner, antall seere, ulike type klikk og mer. I tillegg kan man få innsikt i demokrafien til dine følgere og hvilke til hvilke tider de er mest aktive. Det er også viktig å holde seg oppdatert på nye trender, og oppdateringer som skjer på plattformen.

8. Hente inspirasjon fra andre.

  • Det kan være smart å hente inspirasjon fra konkurrerende bedrifter.

9. Vise frem vakre områder eller opplevelser som er relevante for din bedrift.

  • Her gjelder det på vise hvordan du som bedrift ser meningsfulle ting i verden. Dette kan for eksempel være et fjellbilde som kan knyttes til en sportsbutikk.

10. Samhandle med andre for å få din følgeskare til å vokse.

  • Det er viktig å kommunisere med dine følgere og også følge andre bedrifter. Her kan du like, kommentere og gjøre deg synlige for dem slik at de kan gjøre det samme for din bedrift.
  • For å holde seg oppdatert på andres innhold, kan du velge å legge til en notifikasjon, slik at du får varsel ved et nytt innlegg.

11. Bruk Stories for å gi dine følgere en innsikt i din bedrift.

  • Dette er en unik måte å ta med følgerne på din arbeidshverdag og la dem få et innblikk innad i bedriften.

Litt om annonsering:

Videre i artikkelen nevner hun noen tall hentet fra Instagram hvor 60% sier at de oppdager nye produkter på plattformen, og at 20% sier at de besøker profilen til en bedrift hver dag. Det blir også skrevet hvilke annonsemuligheter som finnes på Instagram. Disse annonsemulighetene passer for ulike ting, og er viktig å tilpasse til ditt innhold:

  1. Fotoannonsering– her poster du et bilde i din feed
  2. Videoannonsering – her poster du også i din feed, men bare som en video
  3. Karusellannonsering– Dette er en lysbildefremvisning av forskjellige bilder
  4. Historieannonsering (Stories) – Dette kan man si er Instagram sin versjon av Snapchat annonsering. Dette finner du i din feed øverst til venstre. Denne visningen har en tidsbegrensing på 24 timer og da blir bildet borte.
  5. Kolleksjonsannonsering– en katalog med annonsering av ditt produktutvalg.

Oppsummering:

Instagram er en strategisk plattform å markedsføre seg på. Her har du som bedrift utallige muligheter for å nå din kundekrets. Det gjelder å holde seg oppdatert på trender og tenke seg om to ganger før du poster noe, slik at det samsvarer med merkevaren du tilbyr. Denne plattformen er en populær digital kanal blant unge og er en ideell måte å nå folk der de oppholder mye av sin tid. Lag en bedriftsprofil som skiller seg ut og som får dine følgere til dele ditt innhold. Ta utgangspunkt i de nevnte tipsene over og la deg inspirere til å forbedre din profil. Forhåpentligvis får du en god følgerskare som motiverer deg som bedrift til å poste godt innhold, som kan ha en påvirkning på andres liv. Teknologien endrer seg stadig, så sørg å hold deg oppdatert på endringer slik at du blir en ledende bedrift på Instagram i dag!

Kilder:

Ipsos 2021. “Ipsos -SoMe-tracker- Q4`20.” Oppdatert 14. januar, 2021. ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

Whitney, Margot. 2019. “11 Instagram Marketing Tips for Brands in 2019.” WordStream. Oppdatert 25. april, 2021. https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/01/06/instagram-marketing

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *